ОНЛИНЕ ТРГОВИНА ПОСТАЈЕ ПОПУЛАРНА И У СРБИЈИ

ИНТЕРВЈУ: Жељко Ракић, начелник Одељења за трговину и развој конкуренције, Министарство трговине, туризма и телекомуникација

zeljko_rakic

Е-трговци који буду испуњавали критеријуме који ће гаранатовати сигурну и безбедну трговину добиће право да користе лого Е-Тrustmark као гарант онлине безбедне трговине

Колико је онлине трговина популарна у Србији?

Онлине трговина у Србији није на тако високом нивоу развијености као што је то случај у земљама западне европе, али у поређењу са земљама региона, ситуација је много боља. Учесталост онлине куповине у Србији је слична или нешто већа него у земљама у региону – 28% грађана Хрватске, 17% грађана Бугарске и 10% грађана Румуније су куповали производе и услуге онлине у 2014. години.

Онлине трговина у Србији, свакако, постаје све популарнија и популарнија из године у годину.

Који су основни проблеми због којих грађани Србије не користе онлине трговину у већој мери?

Основни разлози које потрошачи истичу као проблеме при онлине куповину су:
• Не можете пробати производ
• Крађа података или новца
• Недостатак детаљног описа производа (прецизна мера за одећу)
• Компликована и неприступачна процедура враћања производа
• Компликована процедура плаћања
• Низак квалитет производа (кинески производи)
• Није могуће одложено плаћање
• Не можете разговарати са продавцем и добити детаљне информације
• Спора достава…

Имате ли податке колико грађана купује онлине и који се производи највише купују?

Према резултатима истраживања које је у октобру 2015, спроведено у оквиру пројекта Развој електронског пословања који финансира Европска унија, око половина грађана Србије користи интернет свакодневно, највише на рачунару или лаптопу (90% корисника), али и на телефону (57% корисника). Иако се интернет најчешће користи за претрагу информација и комуникацију, отприлике ¼ грађана га користи за онлине куповину производа и услуга.

Одећа, обућа, накит и модни детаљи, затим електроника, су роба која је најпожељнија за онлине куповину међу онлине купцима, али и онима који не купују а размотрили би онлине куповину.

Поменули сте и могућности крађе што доводи до неповерења грађана у онлине куповину. Постоји ли могућност да одређени wебсјатови добију ознаку поверења на Интернету (Е-Трустмарк) тако да сви који купују буду сигурни да неће бити преварени?

У оквиру ИПА пројекта Развој електронског пословања управо се ради на подизању свести о предностима е-трговине и на едукацији – како куповати безбедно онлине, кроз велики број радионица које се широм Србије организују ових дана. Поред тога, припрема се процедура сертификације онлине продавница. Е-трговци који буду испуњавали критеријуме који ће гаранатовати сигурну и безбедну трговину добиће право да користе лого Е-Trustmark као гарант онлине безбедне трговине.

Колико су привредници у Србији свесни значаја и могућности електронског пословања?

Привредници у Србији нису у довољној мери свесни значаја и могућности е пословања, али пројектни тим је предходне и ове године много радио на информисању и едукацији представника малих и средњих предузећа и предузетника, те се стога надамо да ће се то убрзо променити. Већина испитаника из малих и средњих предузећа тврди да не нуди своје услуге/производе онлине (око 80%).

Шта је конкретно предузело Министарство трговине да се ова области унапреди?

Министарство трговине је иницирало и покренуло ИПА пројекат Развој електронског пословања који ће значајно унапредити ову област. Пројекат ће поред промотивних и едукативних активности унапредити и институционалне капацитете, као и додатно ускладити правни оквир који покрива ову област са законодавством ЕУ. Поред тога, представници Министарства континуирано учествују на округлим столовима и радионицама на којима промовишу овај канал маркетинга.

Да ли је наше законодавство усклађено са законском регулативом ЕУ у овој области? Шта је потребно мењати?

Наше законодавство је у доброј мери усклађено са законском регулативом ЕУ у овој области, али биће донет нови Закон о електронском пословању који ће укинути Закон о електронском документу и Закон о електронском потпису.

Колико ће пројекат Развој електронског пословања допринети да се електронско пословање у Србији даље унапреди?

Сви који смо укључени у актвиности пројекта (експерти, представници релевантних институција, организације за заштиту потрошача и сл.) надамо се да ће пројекат значајно допринети унапређењу е-пословања у Србији.

Да ли Ви купујете онлине?
Наравно.