Етичко понашање малих и средњих предузећа утицаће на поверење потрошача и довести до конкурентности у дигиталном свету

Господин Лешек Јакубовски, међунарoдни консултант
Вођа пројекта Развој електронског пословања који финансира Европска унија

vip_intervju_lesek

“Једна од главних препрека е-куповине у Србији је поверење које потрошач има у дигиталне системе и, на пример несигурност коју осећа приликом плаћања на онлајн” , каже Лешек Јакубовски у интервјуу за сајт www.eposlovanjesrbija.rs

Зашто је е-пословање данас важно за сва мала и средња предузећа?
Мала и средња предузећа су људи који имају храбрости да отпочну неки посао и имају жељу и вештине да постигну комерцијални успех. Да би то постигли, морају да буду конкурентни и у данашњем дигиталном свету. Од пресудног је значаја да користе све расположиве дигиталне апликације које доприносе томе да њихов бизнис буде што ефикаснији и делотворнији. Само ће на тај начин бити испред својих локалних, регионалних и глобалних конкурената.

Да ли су мала и средња предузећа из Србије заинтересована за развој е- пословања?
Јако је важно да српска МСП буду упозната са било каквим променама и дешавањима у дигиталној економији како би се укључила у оно што ја зовем “дигитална револуција”. Мислим да су српска МСП заинтересована, али морају стално да прате развој е-бизниса који може да утиче на њихово пословање, тржишни продор или пословно окружење.

Који су главни изазови у развоју е-трговине у Србији?
Приступ брзој Интернет конекцији за све МСП где год да се налазе мора бити приоритет за Владу Републике Србије. Већ су учињени велики кораци у овој изазовној области, али крајњи циљ би требало да буде да сваки члан заједнице има приступ Интернету. Уосталом човек или жена на улици су потрошачи услуга или производа које пружају мала и средња предузећа.

Да ли дигитална економија утиче на потрошача? Које су препреке за даљи развој?

Дигитална економија није опција! Потрошач је већ суочен са дигиталним светом и мораће да се прилагоди и развија вештине како би могао да купује производе или услуге по најповољнијим ценама онлајн. Једна од главних препрека за е-куповину у Србији је поверење које потрошач има у дигиталне системе, несигурност коју осећа приликом плаћања онлајн. Само едукација потрошача и поштено и етичко понашања малих и средњих предузећа може да помогне да се те препреке превазиђу.

Како ће пројекат Развој електронског пословања који финансира Европска унија помоћи МСП да унапреде своју конкурентност?

Пројекат ће пружити малим и средњим предузећима знања и утицати на јачање свести о главним дигиталним алатима које би требало да користе како би одржали конкурентност. Помоћи ћемо и потрошачу да разуме дигиталну економију и на тај начин осећа сигурност у коришћењу дигиталних апликација у свакодневном животу. Пројекат (ЛИНК) ће такође пружити подршку запосленима у државним институцијама да боље комуницирају на тему дигиталне економије са МСП и потрошачима. Такође, Влади Србије пружићемо подршку у спровођењу е-фактурисања и е-наручивања како би се одржао корак са осталим европским земљама и усклађивање са релевантним директивама ЕУ.

Дајте нам један пример где је употреба електронског пословања помогла МСП да оствари комерцијални успех?

Могу да вам испичам о мојој ћерки Софи, предузетници! После успешне каријере као балерина, са својих 28 година основала је предузеће у Лондону које је организовало журке за децу. Било је то на почетку рецесије 2008. године.

Сав њен маркетинг био је искључиво путем Интернета, прво кроз бесплатну апликацију, а затим у раду са професионалним веб дизајнером/ програмером. 2011. године почела је да користи кредитне и дебитне картице за плаћања, укључујући дигитални систем резервација. Она промовише своју компанију користећи “Facebook”, “Twitter” и поставила је промотивни филм на “YouTube”. 2013. године преселила се у Баварске Алпе где живи са мужем и два мала дечака. Данас из Баварске води своју компанију у Лондону. У 2014. увела је правно обавезујуће дигиталне уговоре за својих 14 аниматора и одржава тренинге, састанке и даје интервјуе користећи “Skype” видео конференције. У последњих 12 месеци њена фирма је одржала 700 журки и остварила промет од 160.000 евра. Само укуцајте “Happy Kinder Parties” у “Google” и резервишите своју дечију забаву!!