Јединствено дигитално тржиште за Европу: Европска комисија поставља 16 иницијатива како би се то остварило

Интернет и дигиталне технологије трансформишу наш свет – у сваком сегменту живота и у сваком аспекту послу. Европа мора пригрлити дигиталну револуцију и створити дигиталне могућности за људе и предузећа. Како? Користећи моћ јединственог тржишта ЕУ. Данас је Европска комисија представила своје детаљне планове за стварање Јединственог дигиталног тржишта, чиме је остварила један од својих главних приоритета.

У овом тренутку, препреке на Интернету значе да грађани нису у могућности да користе робе и услуге: само 15% купује онлајн из друге земље Европске уније; Интернет и старт-уп компаније не могу у потпуности да искористе могућности раста на Интернету: само 7% малих и средњих предузећа продају преко границе (поглетајте Factsheet за више података). Коначно, предузећа и владе немају у потпуности користи од дигиталних алата. Циљ јединственог дигиталног тржишта је да сруши регулаторне зидове и да се коначно од 28 националних тржишта створи једно заједничко, потпуно функционално јединствено дигитално тржиште би економији допринело 415 милијарди евра годишње и отворило стотине хиљада нових радних места.

Стратегија за јединствено дигитално тржиште која је усвојена обухвата скуп циљаних акција које би требало да буду реализоване до краја наредне године. Изграђена је на три стуба: (1) бољи приступ дигиталној роби и услугама за потрошаче и предузећа широм Европе; (2) стварање одговарајућих и једнаких услова како би дигиталне мреже и иновативне услуге могле да се развијају; (3) максимизирање потенцијала раста дигиталне економије.

Председник Комисије Жан-Клод Јункер је изјавио: “Данас смо положити темеље за дигиталну будућност Европе. Желим да видим пан-континенталне телекомуникационе мреже, дигиталне услуге које прелазе границе и талас иновативних европских старт-уп компанија. Желим да видим како сваки потрошач добија најбоље понуде и свако предузеће приступа најширем тржишту – где год да су у Европи. Пре тачно годину дана, обећао сам да ће стварање јединствене дигиталне мреже бити један од мојих главних приоритета. Данас, испуњавамо то обећавање. Ових 16 корака наше Стратегије за јединствено дигитално тржиште ће помоћи да јединствено тржиште буде спремно за дигитално доба.

Потпредседник Јединственог дигиталног тржишта Андрус Ансип је рекао: “Наша Стратегија је амбициозан и неопходан програм иницијатива које циљају области у којима ЕУ може да направи помак. Они припремају Европу да искористе предности дигиталне будућности. Пружају људима и предузећима на Интернету слободу да у потпуности профитирају од огромног европског тржишта. Ове иницијативе су међусобно повезане и међусобно се допуњују. Оне морају да буду брзо испоручене како би помогле у ставрању радних места и привредном расту. Стратегија је наша полазна тачка, а не коначна дестинација.”

Комесар за дигиталну економију и друштво Гунтер Х. Оетингер је изјавио: “Наше економије и друштва постају дигиталне. Будући просперитет ће у великој мери зависити од тога колико смо добро савладали ову транзицију. Европа има потнецијал да гради, али има и домаћи задатак да уради, посебно како би се уверила да се њене индустрије прилагођавају, а њени грађани користе потенцијал нових дигиталних услуга и добара у потпуности. Морамо да се припремимо за модерно друштво и алансирајући интересе потрошача и индустрије.”

Стратегија јединственог дигиталног тржишта поставља 16 кључних акција унутар 3 стуба које ће Комисија реализовати до краја 2016. године:

Стуб I: бољи приступ дигиталној роби и услугама за потрошаче и предузећа широм Европе

Комисија ће предложити:

  1. правила да би олакшали прекограничну е-трговину. Ово укључује усаглашена правила ЕУ о уговорима и заштити потрошача када купујете на Интернету: да ли је у питању физичка роба попут ципела или намјештаја или дигитални садржај као е-књиге и апликације. Потрошачи ће имати користи од ширег спектра права и понуда, а предузећа ће лакше продавати у другим земљама ЕУ. То ће уједно и повећати поверење за прекограничну куповину и продају (види Factsheet за чињенице и бројке).
  2. да се правила потрошача спроводе брже и доследније, прегледом Уредбе о сарадњи за заштиту потрошача.
  3. ефикаснија и приступачнија испорука пакета. Тренутно 62% компанија које покушавају да продају на Интернету тврде да су превисоки трошкови слања пакете баријера у пословању (види ново објављен Еurobarometer on e-commerce).
  4. да се оконча неоправдано гео-блокирање, дискриминаторска пракса која се користи у комерцијалне сврхе, када онлајн продавци или забране потрошачу приступ веб презентацији на основу њихове локације, или их преусмере на локалну продавницу са различитим ценама. Такво блокирање значи да, на пример, појединац који изнајмљује аутомобил у одређеној држави чланици може на крају да плати више за изнајмљивање идентичног аутомобила на истој дестинацији.
  5. да идентификује потенцијална питања око конкуренције које утичу на европска тржишта е-трговине. Комисија је стога покренула антимонополску истрагу конкуренције у сектору е-трговине у Европској унији (саопштење).
  6. модеран и више европски закон о ауторским правима: законски предлози ће уследити до краја 2015. године како би се смањиле разлике између националних режима ауторских права и омогућиле шири онлајн приступ радовима широм ЕУ, укључујући и даље мере хармонизације. Циљ је да се побољша приступ људи културним садржајима на Интернету чиме би се неговала разноликост култура, а при томе да се отваре нове могућности за креаторе и индустрију садржаја. Конкретно, Комисија жели да осигура да корисници који купују филмове, музику или чланке код куће, такође могу да уживају у њима током путовања широм Европе. Комисија ће такође погледати улогу онлајн посредника у односу на радове заштићене ауторским правима. То ће појачати извршење против комерцијалних прекршаја права интелектуалне својине.
  7. преглед Директиве за сателите и кабловске емитере да процени да ли његов обим треба да се прошири на онлајн преносе емитера и да се истражи како да повећа прекограничну приступ услугама емитера у Европи.
  8. да се смањи административно оптерећење са којим се суочавају предузећа због различитих режима ПДВ-а тако да продавци физичке робе другим земљама такође имају користи од јединственог електронског уписа и уплате; и са заједничким прагом ПДВ-а да помогне мањим старт-уп предузећима да продају онлајн.

Стуб II: Стварање одговарајућих и једнаких услова како би дигиталне мреже и иновативне услуге могле да се развијају

Комисија ће:

  1. представити амбициозан ремонт телеком правила ЕУ. Ово укључује ефикаснију координацију спектра, и јединствене критеријуме широм ЕУ за доделу спектра на националном нивоу; стварање подстицаја за инвестиције у high-speed broadband; обезбеђивање истих услова за све играче на тржишту, традиционалних и нових и стварање ефикасног институционалног оквира.
  2. Прегледати аудио-визуелни медијски оквир да буде прикладан за 21. век, са фокусом на улоге различитих тржишних актера у промовисању европских дела (ТВ емитере, аудиовизуелне пружаоце услуга, итд). Такође ће погледати како да се прилагоде постојећа правила (Директива о аудиовизуелним медијским услугама) са новим пословним моделима за дистрибуцију садржаја.
  3. свеобухватно анализира улогу онлајн платформи (претраживача, друштвених медија, продавница апликација, итд.) на тржишту. Ово ће покрити питања као што су нетранспарентност резултата претраге и политика цена, како користе информације које добијају, односе између платформи и добављача и промоцију својих услуга на штету конкуренције – у мери у којој већ није покривено Законом о конкуренцији. Такође ће размотрити како да се најбоље реши нелегалан садржај на Интернету.
  4. Ојачати повјерење и сигурност у дигиталне услуге, посебно у вези са обрадом личних података. Ослањајући се на новим ЕУ правилима за заштиту података, која треба да буду усвојени до краја 2015. године, Комисија ће размотрити Директиву за E-Privacy (приватност на Интернету).
  5. предложити партнерство са индустријским сектором по питању cybersecurity у области технологија и решења за онлајн безбедност мрежа.

Стуб III: Максимизирање потенцијала раста дигиталне економије
Комисија ће:

  1. предложити “Inicijativu za Evropski slobodan protok podataka” za promociju slobodnog kretanja podataka u Evropskoj uniji. Ponekad su nove usluge ometene ograničenjima o tome gde se nalazi podaci ili pristup podacima. To su ograničenja koja često nemaju nikakve veze sa zaštitom ličnih podataka. Ova, nova inicijativa će se baviti tim ograničenja i tako podstaći inovacije. Komisija će takođe pokrenuti inicijativu Evropski cloud која ће покривати сертификацију cloud услуга, мењање cloud снабдевача услуга и истраживачки cloud.
  2. дефинисати приоритете за стандарде и интероперабилност у областима од кључног значаја за Јединствено дигитално тржиште, као што су е-здравље, планирање саобраћаја и енергије (паметно мерење).
  3. подржати инклузивно дигитално друштво у коме грађани имају праве вештине да искористе могућности Интернета и појачају шансе за добијање посла. Нови акциони план е-владе ће повезати привредне регистре широм Европе, осигурати да различити национални системи могу да раде једни са другима и да обезбеди да предузећа и грађани требају само једном да дају своје податке јавној управи. То значи да владе више не би упућивале више захтева за исте информације када могу да користе информације које већ имају. Ова “само једном” иницијатива ће смањити бирократију и потенцијално уштедети око 5 милијарди евра годишње до 2017. године. Искорак из е-набавке и интероперативних е-потписа биће тако убрзан.

Следећи кораци:
Пројектни тим Јединственог дигиталног тржишта радиће на овим различитим акцијама до краја 2016. године. Уз подршку Европског парламента и Савета, Јединствено дигитално тржиште требало би да буде завршено у најкраћем могућем року.